Agilis tanulás a gyakorlatban: Készségfejlesztés valós projekteken keresztül – 3. rész
október 30, 2024

Olvasási idő: 3 perc

Eljutottunk cikksorozatunk harmadik részéhez! Az előző két alkalommal bemutattuk az EdTech forradalmát és az új generációs tehetségprogramok szerepét az oktatás és a való élet közötti híd építésében. Most azt vizsgáljuk meg, hogyan segíti az agilis tanulás a készségfejlesztést valós projekteken keresztül, és milyen hatással van ez a T&M (Time and Material) szolgáltatások hatékonyságára. Az agilis módszertan, amely eredetileg a szoftverfejlesztésből indult, mára széles körben elterjedt a projektmenedzsmentben és – egyre jobban – az oktatásban is. A VersionOne 14. éves State of Agile jelentése szerint már a vállalatok 95%-a alkalmaz valamilyen agilis gyakorlatot. De mit jelent ez a tanulás és készségfejlesztés szempontjából?

 

Az agilis tanulás alapelvei

 

Az agilis tanulás a következőkre épül:

  • Iteratív megközelítés: rövid tanulási ciklusok, folyamatos visszajelzés
  • Adaptivitás: gyors alkalmazkodás a változó igényekhez
  • Együttműködés: csapatmunka és tudásmegosztás
  • Önszerveződés: a tanulók aktív részvétele a tanulási folyamat alakításában

A McKinsey & Company felmérése szerint azok a vállalatok, amelyek agilis módszereket alkalmaznak a tanulásban, akár 70%-kal is gyorsabban tudják fejleszteni munkavállalóik készségeit.

 

Valós projektek szerepe a készségfejlesztésben

 

Az ilyen projektek bevonása a tanulási folyamatba az elméleti tudáson túlazonnal alkalmazható készségeket is biztosít. A Brandon Hall Group kutatása szerint a gyakorlatalapú tanulás 4-szer hatékonyabb, mint a hagyományos tantermi oktatás.

Néhány kulcsfontosságú előny:

  • 80%-kal jobb tudásmegtartás (National Training Laboratories)
  • 60%-kal gyorsabb készségfejlesztés (Learning and Development Roundtable)
  • 50%-kal nagyobb motiváció a tanulásra (Journal of Workplace Learning)

 

Agilis tanulás a gyakorlatban

 

Lássunk néhány konkrét példát az agilis tanulás alkalmazására:

Scrum a tanulásban: ennek adaptálása az oktatássa lehetővé teszi a tanulók számára, hogy 2-4 hetes sprintekben dolgozzanak projekt-alapú feladatokon. A Scrumban a tanulók 225%-kal (!!!) több munkát végeznek el ugyanannyi idő alatt, mint a hagyományos módszereket használók (Jeff Sutherland, Scrum: The Art of Doing Twice the Work in Half the Time).

Kanban a készségfejlesztésben: ez a módszer vizualizálja a tanulási folyamatot, segítve a prioritások meghatározását és – nem utolsósorban – a haladás nyomon követését. A LeanKit felmérése szerint a Kanban használata 38%-kal növeli a produktivitást.

Design Thinking workshopok: az IBM Design Thinking workshopjai 75%-kal gyorsítják a megoldások kidolgozását és majdnem 3x nagyobb megtérülést eredményeznek.

 

T&M szolgáltatások és az agilis tanulás

 

Az agilis tanulás különösen jól illeszkedik a T&M szolgáltatási modellhez. A folyamatosan fejlődő, adaptív készségekkel rendelkező szakemberek rugalmasan tudnak alkalmazkodni a változó projektigényekhez.

Előnyök a T&M modellben:

  • 37%-kal nagyobb projektsikeresség (Standish Group)
  • 28%-kal jobb erőforrás-kihasználtság (PMI)
  • 45%-kal gyorsabb piacra kerülési idő (CA Technologies)

 

Kihívások és megoldások

 

Azért az agilis tanulás bevezetése sem mentes a kihívásoktól. A VersionOne jelentése szerint a vállalatok 46%-a számára a szervezeti kultúra változása jelenti a legnagyobb akadályt.

További kihívások:

  • Időkáosz: a tanulók 63%-a küzd az idő hatékony beosztásával (EdTech Magazine)
  • Megfelelő projektek kiválasztása: a projektek 31%-a nem illeszkedik megfelelően a tanulási célokhoz (PMI)
  • Mérés és értékelés: a vállalatok 42%-a küzd a tanulási eredmények megfelelő mérésével (Brandon Hall Group)

Megoldások:

  • Kulturális változás: ezetői példamutatás és folyamatos kommunikáció
  • Időmenedzsment: Pomodoro technika és egyéb időgazdálkodási eszközök bevezetése
  • Projekt-tanulás összhang: Skill gap analízis és személyre szabott projektválasztás
  • Mérés: OKR (Objectives and Key Results) rendszer bevezetése a tanulási célok követésére

Jövőbeli trendek

 

Az agilis tanulás és a valós projekteken keresztül történő készségfejlesztés további fejlődése várható:

  • AI-alapú személyre szabás: A mesterséges intelligencia 20%-kal növelheti a tanulási hatékonyságot (Deloitte)
  • VR/AR technológiák: A virtuális és kiterjesztett valóság 75%-kal javíthatja bizonyos készségek gyakorlati elsajátítását (PwC)
  • Mikrolearning: A rövid, célzott tanulási modulok 17%-kal növelik a tudásmegtartást (Journal of Applied Psychology)

 

Konklúzió

 

Az agilis tanulás és a valós projekteken keresztül történő készségfejlesztés átalakíthatja a szakemberképzést és a T&M szolgáltatásokat. A rugalmas, adaptív megközelítés lehetővé teszi a gyors alkalmazkodást a változó piaci igényekhez, miközben szinte azonnal alkalmazható készségekkel ruházza fel a résztvevőket.

A vállalatok számára ez gyorsabb innovációt, nagyobb hatékonyságot és versenyképesebb munkaerőt jelent. A szakemberek pedig olyan készségekre és tapasztalatokra tesznek szert, amelyek valóban relevánsak a munkaerőpiacon, és lehetővé teszik számukra a folyamatos fejlődést.

Az agilis tanulás nem csak egy trend, hanem a jövő munkavállalóinak és vállalatainak kulcsfontosságú kompetenciája. Ahogy az előző cikkeinkben kifejtettük, az EdTech forradalom és az új generációs tehetségprogramok teremtik meg az alapot ehhez a paradigmaváltáshoz.

Ne maradjon le cikksorozatunk következő, záró részéről sem, amelyben a jövő munkaerőpiacát vizsgáljuk meg, különös tekintettel a Big Data, az AI és az EdTech szerepére a szakemberképzésben. Fedezze fel velünk, hogyan készülhetnek fel a vállalatok és a munkavállalók a jövő kihívásaira!

 

Bővebb információkért keresse kollégánkat:

linkedin-narancs
Bagi Tamás üzletfejlesztési vezető
nextentservices@nextent.hu