Az üzleti intelligencia szerepe az üzleti életben – Implementáció és jó gyakorlatok – 4. rész
április 3, 2024

Olvasási idő: 2 perc

Az előző blogbejegyzésekben kifejtettük az üzleti intelligencia (BI) fontosságát és alapvető fogalmait. Kiemeltük, hogy az üzleti intelligencia rendszerek segítségével a vállalatok valós információkat használhatnak üzleti döntések támogatásához, és bemutattuk az adatgyűjtés, adatelemzés folyamatát. A második blogbejegyzésünkben aztán további részleteket elemeztünk az üzleti intelligencia területéből, és részletesen ismertettük az adatforrásokat, az adattárolás különböző módszereit, valamint átbeszéltük az adatelemzés eszközeit és technikáit. Legutóbbi írásunkban pedig bemutattuk az adatvizualizációban rejlő lehetőségeket.

Most rátérünk az üzleti intelligencia megoldások implementálásának legfontosabb lépéseire és pontokba szedjük azokat, hogy a sikeres megvalósítást ezzel is támogatni tudjuk:

 

1. Célok és stratégia

A BI rendszerek kialakítása előtt kiemelten fontos, hogy a vállalat meghatározza az elvárt eredményeket és összehangolja azokat a vállalati stratégiával. Egy felmérés szerint azok a cégek, amelyek világos célkitűzésekkel indítják el az üzleti intelligencia projektjeiket, akár 60%-kal nagyobb valószínűséggel érik el a kitűzött üzleti célokat.

 

2. Csapat és vezetés

Az üzleti intelligencia projekt sikeréhez elengedhetetlen a megfelelő csapat kiválasztása, felállítása és a vezetői támogatás biztosítása. A kutatások szerint a jól összeállított, multidiszciplináris csapatok és a felső vezetés által nyújtott valós támogatás akár 50%-kal nagyobb sikerességi rátát eredményeznek.

 

3. Adatminőség és adatgazdálkodás

Az adatok minősége és a megfelelő adatgazdálkodás alapvető fontosságú az üzleti intelligencia megoldás sikeréhez. A Gartner szerint a rossz minőségű adatokból fakadó extra költségek évente akár 15 millió dollárra is rúghatnak egy multinacionális vállalatnál. Ez jelentős tétél, ezért fontos az adatok minőségének és integritásának folyamatos ellenőrzése és fenntartása.

 

4. Technológiai infrastruktúra

Egy hatékonyan működő BI rendszer megfelelő technológiai alapokon nyugszik. A legfrissebb adatok szerint a vállalatok átlagosan 30-40%-kal növelhetik a hatékonyságukat a megfelelő technológiai infrastruktúra kiválasztásával, kiépítésével és a felmerülő feladatok és szükséges erőforrások optimalizálásával.

 

5. Folyamatok és mérés

Az üzleti folyamatok kidolgozása és a siker mérése kulcsfontosságú az üzleti intelligencia bevezetése és használata szempontjából. Az IDC szerint azok a vállalatok, amelyek folyamatosan mérik, rendszeresen értékelik és ez alapján optimalizálják a folyamataikat, akár 20-30%-kal növelhetik a termelékenységüket és a nyereségességüket.

 

6. Képzés és felhasználói támogatás

Egy BI rendszer csak akkor lehet sikeres, ha a felhasználók megfelelő képzést kapnak és vezetők megfelelő támogatást nyújtanak számukra. A szakértők szerint azok a vállalatok, amelyek beruháznak a felhasználói képzésbe és szakmai támogatásukba, akár 40-50%-kal növelhetik az alkalmazottaik hatékonyságát és elégedettségét.

Az üzleti intelligencia rendszer hatékony bevezetése és működtetése számos tényezőtől függ! Azonban a megfelelő célok meghatározása, a megfelelő csapat és vezetés összeállítása, az adatminőség és adatgazdálkodás, a technológiai infrastruktúra optimalizálása, a jó folyamatok és rendszeres mérés, valamint a megfelelő képzés és felhasználói támogatás segíthetik a vállalatokat a sikeres BI rendszerek implementálásában és napi használatában.

 

Amennyiben Ön is BI megoldást keres, vagy szeretne több információt kapni, kérjük vegye fel velünk a kapcsolatot. 

linkedin-narancs
Bagi Tamás üzletfejlesztési vezető
nextentservices@nextent.hu