Az üzleti intelligencia szerepe az üzleti életben – Adatforrások – 2. rész
február 28, 2024

Olvasási idő: 3 perc

Előző cikkünkben áttekintettük, hogy mi a BI (Üzleti intelligencia) és miért fontos egy vállalat életében. Most igyekszünk körüljárni a forrásadatok területét. Megnézzük, hogy miként tudjuk felismerni és azonosítani, hogy mit használhatunk és azt is, hogyan érjük el. Alapvetően két nagy kategóriát különböztetünk meg: a belsős és a külső adatokat.

 

Belső adatok

 

Általánosságban elmondható, hogy ezek az adatok a vállalat által használt valamilyen informatika rendszerből érhetők le, legyenek ezek ERP, CRM, HR rendszerek, bizonyos esetekben (pl.: tervadatok esetén) pedig jól strukturált excel táblák.

Értékesítési adatok: Ezek részletes információkat tartalmaznak arról, hogy mennyi terméket és/vagy szolgáltatást értékesített a vállalat egy adott időszakban, az árakról, az eladások időpontjáról és helyszínéről. Ez az adat lehetővé teszi a vállalat számára, hogy megértsék, mely termékek vagy szolgáltatások a legkelendőbbek, mely értékesítési csatornák a leghatékonyabbak, és hogy az értékesítési stratégiákat mely területeken kell esetlegesen módosítani.

Pénzügyi kimutatások: az alapvető pénzügyi mutatókat és jelentéseket értjük ez alatt, mint például a bevétel, a költségek, a nyereség és a veszteség. A pénzügyi kimutatások segítenek abban, hogy a cég átlássa a pénzügyi helyzetét, és érthetővé tegye a menedzsment számára, hogy stratégiai döntéseket hozzon a költségek csökkentése, a profitnövelés vagy a likviditás javítása érdekében.

Raktárkészletek: részletes információkat tartalmaznak a vállalat által tárolt készletekről, a termékek mennyiségéről és értékéről. Ezek elemzése segít megérteni a döntéshozóknak, hogy miként tudják hatékonyabban szervezni a készletkezelést, hogy miként kerülje el a túl-vagy az alulkészletezést, ezzel pedig javítsa a készletek forgási sebességét.

Szervezeti teljesítményértékelések: Ezek magukban foglalhatják az elvégzett feladatok mennyiségét és minőségét, a teljesítményértékelési eredményeket és az elért eredményeket. Ezen információk abban támogatják a vezetőket, hogy felismerjék az erős valamint gyenge teljesítményű területeket, valamint támogatják a teljesítményösztönző kezdeményezéseket.

Termelési adatok: Ezalatt értjük – többek között – a gyártási mennyiséget, a termékek minőségét és a gyártási időt. A termelési adatok segítenek a vállalatnak abban, hogy hatékonyabban tervezze és optimalizálja a gyártási folyamatokat, optimalizálja a termelékenységet és csökkentse a gyártási költségeket.

 

Külső adatok

 

A céges belső adatoktól független, sokszor ingyenes adatforrásból származó adatok, melyek azonban hatással vannak/lehetnek egy adott szervezet működésre.

Piaci trendek: ezek segítenek a vállalatnak megérteni a piaci környezetet, és felmérni, hogy milyen irányba változik az adott iparág. Például az online keresési statisztikák, a fogyasztói szokások vizsgálata vagy a piaci kutatások segítenek az új termékek bevezetésében, a marketing- és értékesítési stratégiák optimalizálásában.

Versenytársak teljesítménye: Ez magában foglalhatja a versenytársak árpolitikáját, új termékeiket és/vagy szolgáltatásaikat, illetve akár a konkurens(ek) marketing kampányait is figyelemmel lehet kísérni. Ez a tudás lehetővé teszi a vállalat számára, hogy akár azonnal válaszoljon a versenytársak lépéseire, és ne veszítsen a vállalat a versenyképességéből.

Gazdasági mutatók: Ilyen lehet például a GDP-növekedés, árfolyam adatok, az infláció vagy a munkanélküliségi ráta, ezek segítenek megérteni a makrogazdasági környezetet és annak hatásait az üzleti tevékenységekre.

Demográfiai adatok: A lakossági összetétel, jövedelmi szint vagy lakóhely információk segítenek a vállalatnak megérteni a célpiacát és így célzottabb marketingstratégiát kialakítani. Ezek az adatok lehetővé teszik a vállalat számára, hogy jobban megértsék a fogyasztói igényeket és preferenciákat, és hatékonyabban kommunikáljanak a célcsoportokkal.

Összegezve azt láthatjuk, hogy a belső és külső adatok megfelelően strukturált és BI stratégiába integrált felhasználása komoly előnnyel jár a vállalat számára, amelyek a következők lehetnek:

  • Átfogóbb piaci megértés: Az összes belső és külső adat integrálása lehetővé teszi, hogy teljesebb képet kapjon a cég a piaci trendekről, a versenytársak tevékenységéről, valamint saját teljesítményéről és erőforrásairól. Ez jelentősen segíthet a stratégiai döntések meghozatalában és a hosszú távú tervezésben.
  • Jobb előrejelzések: Az összevont adatok alapján könnyebb előrejelzéseket készíteni a jövőbeli trendekről és piaci változásokról. Ez segíthet időben felismerni az új lehetőségeket vagy kockázatokat.
  • Hatékonyabb döntéshozatal: A strukturált adatok lehetővé teszik a vezetőség számára, hogy pontosabb és megalapozottabb döntéseket hozzon az üzleti folyamatok javítása érdekében. Ez biztosítja, hogy a vállalat gyorsabban reagáljon a változásokra és rugalmasabb legyen a versenytársakkal szemben.
  • Versenyelőny kialakítása és piaci kontroll: Azáltal, hogy a vezetők jobban megértik a piaci lehetőségeket és a fogyasztói igényeket, a vállalat hatékonyabban tudja kialakítani termékeit és szolgáltatásait, és jobban kiszolgálni a célpiacát, valamint stabilabb irányítást biztosít nehezebb körülmények között is, komoly piaci előnyt tud magának biztosítani.

    Összességében tehát a belső és külső adatok megfelelő strukturálása és integrálása egy hatékony BI stratégiába segíthet a vállalatnak abban, hogy jobban megértse a piaci környezetet, hatékonyabban működjön valamint versenyelőnyhöz jusson a piacon.

Cikksorozatunk következő részében bemutatjuk, hogy milyen riportok és vizualizációs lehetőségeket nyújt a BI, amelyből a döntéshozók könnyen és gyorsan tájékozódhatnak.

 Bővebb információkért keresse kollégánkat:

linkedin-narancs
Bagi Tamás üzletfejlesztési vezető
bagi.tamas@nextent.hu